6 oktober 2019, aktuellt, artiklar

Dietistens råd: så ska du äta som äldre

äta som äldre

Många äldre har problem med att få i sig tillräckligt med energi och näring via maten. Något som bland annat kan öka risken för fallolyckor.
Dietist Malin Forsblad från Stockholms Sjukhem besökte stiftelsen för att berätta mer om betydelsen av bra mat för äldre.
x

– Många äldre saknar aptit eller så orkar de inte äta tillräckligt. Och när man saknar ork eller aptit så är det ofta viktiga proteinkällor man väljer bort. Istället nöjer man sig med smörgås eller fikabröd, det här lite söta är oftast lättare att ta till sig när aptiten sviktar, säger Malin Forsblad.

En annan bristvara i äldres kosthållning är det fleromättade fettet omega 3 som bland annat finns i fet fisk, rapsolja och valnötter.

Frukt och grönt är som alla vid det här laget vet viktigt att få i sig tillräckligt av – cirka 500 gram per dag är rekommendationen.

Malin Forsblad rekommenderar att inte bara äta sallad, gurka och tomat, utan också grova och fiberrika grönsaker som morot, rotfrukter och broccoli.

Birgitta Brunner och Kerstin Karlsson lockades av att både umgås och lyssna till dietistens föreläsning.

Slarvar lite med maten

En av de hyresgäster som lockades till Malin Forsblads föreläsning var Kerstin Karlsson. Hon ville höra vad Malin skulle säga om mat, men också träffa vänner i stiftelsen.

– I ärlighetens namn, jag bor fem trappor upp här och är ganska ensam. Så jag kom hit till stor del för att träffa mina vänner och ha lite trevligt, säger hon.

Kerstin äter ungefär så som Malin Forsblad förespråkar, rätt mycket frukt och grönt och en del fisk. Varmrökt lax och potatis är en favoriträtt. Men hon erkänner att hon slarvar lite med maten.

– Jag är ingen utpräglad hälsomänniska. När man är äldre kan man unna sig att äta det man tycker om. Men lite mer allsidig kost vore nog bra, tror hon.

Nattfasta något nytt

Att äta på egen hand kan påverka aptiten och viljan att laga mat. Birgitta Brunner sitter ofta framför tv:n och äter som sällskap.

– Det är tråkigt att äta ensam, säger hon. Det är nog en orsak till att jag aldrig är hungrig. När man äter tillsammans smakar maten bättre.

Något som var nytt för både Birgitta och Kerstin var det Malin Forsblad sa om nattfastan, alltså tiden mellan kvällsmål och frukosten. Nattfastan bör inte vara längre än 11 timmar.

– Jag äter oftast inte efter sju på kvällen och hoppar ofta över frukosten,så det kan ju gå 14-15 timmar mellan måltiderna över natten. Det är ju alldeles fel med hur jag lever, jag måste försöka korrigera det, säger Birgitta.

Malins tips för att öka aptiten

  • Ät lite och ofta
  • Ät på bestämda tider
  • Ta en aptitretare innan maten, gärna något syrligt eller salt som stimulerar smaklökarna
  • Ät tre-rätters måltid i mindre portioner på kvällen Förslag: kanske en god spenatsoppa med lite räkor till förrätt, en liten laxbit och sallad till huvudrätt, fruktcocktail med grädde till efterrätt


Tillbaka till Bloggen