9 september 2020, aktuellt, artiklar

Så minskar du risken att falla – Lailas tips

minskar du risken att falla
Arbetsterapeut Laila Runér rekommenderar hantlar för att träna upp styrkan i armar, händer och handled så att man inte skadar sig lika lätt vid ett eventuellt fall.

Förbättra din balans och styrka så minskar du risken att falla.

Vid det här laget känner du säkert till att risken för fallolyckor ökar med åldern. Balansen försämras, man ser sämre, mediciner kan göra en lite dimmig och reflexerna är inte vad de en gång var.

Ofta sker falloyckor i hemmet, kanske när man ska plocka upp något och halkar, eller på mattor och trösklar. Men det kan så klart också inträffa på stan, på en isfläck eller trottoarkant.

Tandborstning på ett ben

Vad kan du då göra för att minska risken för att falla?
Laila Runér rekommenderar i första hand balans- och styrketräning. En balansövning kan till exempel vara att borsta tänderna på ett ben (samtidigt som man håller sig fast i något), säger Laila.

– Det gäller att få in det här med träning i vardagen. Kanske sätter man sig framför tv:n på kvällen. Då kan man passa på att resa och sätta sig fem – tio gånger. Bäst är förstås om man har en fem övningar som man genomför varje dag, säger Laila.

Många som ramlar tar emot sig med händerna – och skadar sig rejält. Kan man träna händerna så att de klara ett fall bättre?

– Handträning som vi har här på stiftelsen är jättebra men i första hand för finmotoriken. Vill man stärka sina händer och armar så att man inte skadar sig så lätt vid fall så är det styrketräning som gäller, exempelvis med hantlar. Armhävningar fungerar också, t ex på knä eller mot en vägg.

Rekommenderar rollator

Hon betonar vikten av att också träna benen och bålen; styrka i ben, mage och rygg är centralt för att klara sig bättre från att falla.

Annars vill hon lyfta fram ett hjälpmedel som definitivt minskar fallrisken – rollatorn.

– Jag uppmuntrar gärna flera att gå med rollator. Även inomhus om man har lite problem med balansen och är äldre och skör. Du får stöd, du kan vila på den och du kan forsla saker på den. En rollator är utmärkt om man hanterar den rätt, säger Laila.

Kontakta Laila om du vill ha fler övningar för att stärka balans och styrka.

Läs mer på 1177


Tillbaka till Bloggen