12 oktober 2021, aktivitet, aktuellt

Seniorgympan kickar igång med ny ledare

seniorgympaHärligt att röra på kroppen igen 

Över 20 hyresgäster står beredda när ledaren Inga-Lis Grape kör igång seniorgympan, efter långt uppehåll på grund av pandemin.

Det börjar mjukt för att alla ska få upp värmen i kroppen. Var och en har sin plats; träningen är pandemianpassad. Musiken är väl vald till de olika övningarna, poplåtar varvas med oväntade svenska klassiker som ”Ta av dig skorna”.

Deltagarna jobbar på, många ser glada ut. Alla gör så gott de kan för att hänga med i rörelserna som inkluderar danssteg.

Inga-Lis Grape är ny och mycket välmeriterad ledare för gympan.

– Utmaningen är att hitta rörelser och ett upplägg som passar en stor grupp där var och en kan träna efter sin förmåga. Vissa kan till exempel göra höga knälyft, medan andra nöjer sig med att lyfta benen lite grann, säger hon.

seniorgympa
Inga-Lis Grape är ny ledare

Motiverande gruppdynamik

Inga-Lis har varit verksam som ledare i Friskis och Svettis under många år och hon utstrålar en smittande entusiasm under passet. Gruppträningspass har hon sysslat med länge och hon framhåller fördelarna med att träna i grupp.

– Idag kunde man se hur många till en början stod lite försiktigt längre bak i lokalen men efter ett tag händer något med gruppdynamiken och deltagarna flyttar fram. Den här gruppdynamiken som uppstår är speciell och påverkar både ork och motivation bland deltagarna, säger hon.

Det är tydligt att deltagarna efteråt tycker att passet var riktigt bra. ”Vad roligt det var”, säger flera. Kerstin Levinson har deltagit på seniorgympan tidigare. Hon är mycket nöjd med dagens pass.

– Väldigt roligt, med bra variation både i övningar och i musikval. Jag kommer att delta varje onsdag framöver, säger hon.

Om man inte tränar men har funderat på att sätta igång – hur gör man för att ta steget?

–  Hitta den träningsform man gillar och sedan träna lagom mycket, så att kroppen är med på tåget. Om det är kul att träna blir det lättare en god vana så småningom, säger Inga-Lis.

Hon tycker att det är roligt att träna äldre, för hon ser att de blir både gladare och mer rörliga och säkra i sin kroppar.

–  Efter ungefär 8 veckors träning två gånger i veckan så har du blivit betydligt starkare i musklerna.

Och det sägs att det tar ungefär lika länge att skapa en god vana. Så varför inte ta det första steget idag?

 


Tillbaka till Bloggen