För hyresgäster

Service och stöd

ab1_4735

Skötsel och service

Vid exempelvis stopp i avlopp, fel på kyl/frys, eller andra fel i din bostad ska du anmäla felet till oss. Vi rekommenderar att du gör en skriftlig anmälan, klicka här för att komma till formuläret. Du kan också kontakta oss på expeditionen.

Lägenhetsunderhåll

Lägenhetsunderhåll – målning, tapetsering, golvbeläggning – sker i första hand när en ny hyresgäst flyttar in. Om du upplever att din lägenhet är i behov av underhåll ska du anmäla detta till expeditionen, fastighetsskötaren eller direktören.

Stiftelsen installerar disk- och tvättmaskinsanslutningar med viss hyreshöjning som följd, och ansvarar därefter för löpande underhåll av installationen. Kontakta fastighetsskötaren i ditt område för ytterligare information.

Läs mer om fastighetsunderhåll

Hyresgästens ansvar

Dina skyldigheter och rättigheter som hyresgäst styrs av Hyreslagen, vilket också innebär att du är skyldig att vårda sin lägenhet. Mindre underhåll kan utföras på egen bekostnad, men kan leda till återställningsplikt när du flyttar. Vi eftersträvar en god samverkan med dig som hyresgäst, prata med oss när det gäller åtgärder i lägenheten så kan vi säkert komma överens.

Stiftelsen underhåller inte installationer som skett av hyresgästen utan stiftelsens medverkan, till exempel diskmaskinsanslutning.

Hyresgästen är vidare skadeståndsskyldig om en icke professionellt utförd installation leder till vattenskador eller liknande.

Service och stöd

Expedition

På expeditionen kan du under öppettider träffa vår medarbetare Sarah Lundmark-Mélard. Inför inflyttningen kontaktar du expeditionen för en introduktion i stiftelsens verksamhet och gemensamma lokaler, och för att planera inflyttningen

På expeditionstid vardagar kan du också till exempel:

– lämna felanmälningar/klagomål/synpunkter,
– hyra gästrum vid besök av anhöriga och vänner
– boka lokal för privata fester mm.
– få råd i olika frågor, exempelvis gällande läkarkontakter.

sarah-webb

Rådgivning och samtal

Expeditionen är en plats dit du kan vända dig för att fråga om råd, dela en börda och söka en väg ur en svår situation. Vi lyssnar. Kanske kan vi gemensamt finna en lösning ur svårigheten.

Enligt vår erfarenhet klarar många av oss ofta mer än vi tror. Med uppmuntran och stöd kan vi kanske återfå en del av de resurser som vi glömt bort att vi har.

Kanske har du frågor om pågående fastighetsarbeten, om hemtjänst, eller spisvakt? Eller hur du söker bostadsbidrag, rengör fönsterventiler och filter i köksfläkten? Alla frågor och funderingar får du gärna delge oss. Vårt samtal kan bli nytta både för dig och för andra hyresgäster.

Nycklar och kod

Vid inflyttning kvitterar du som hyresgäst två uppsättningar av nycklar. Vid behov av extra nycklar kontakta expeditionen. (Det är inte tillåtet för hyresgästerna att direkt hos låssmed beställa nycklar.)

Passerbrickan öppnar inte bara porten utan många gemensamma utrymmen, exempelvis tvättstugor. Passerbrickan kan kodas efter hyresgästens speciella behov.

Portarna öppnas företrädesvis med passerbricka, men kan även öppnas med en fyrsiffrig kod eller med nyckel. Byte av kod sker med oregelbundna intervaller och om man använder passerbrickan behöver hyresgästen inte bekymra sig vid kodbyten.

Vi uppmanar dig att vara restriktiv med utlämning av koden till personer, som inte bor i fastigheten. Använd gärna vår ”hantverkarkod” som utbyts regelbundet för tillfälliga besök. Aktuell kod får du från expeditionen eller fastighetsskötaren.

Flaggning

Flaggning sker enbart med hjälp av frivilliga medarbetare. Hyresgäst kan också låna flagga för egen flaggning vid bemärkelsedag.

Stiftelsen anser att det inte kommer an på stiftelsen att uppmärksamma dödsfall med flaggning eller vidta arrangemang för kondoleans eftersom detta är att betrakta som en privat angelägenhet. Flaggning kan eventuellt ordnas om anhöriga till den avlidne kontaktar den hyresgäst som svarar för flaggningen.

Sopor

Hushållssoporna ska vara väl emballerade. När det finns behov att kasta grovsopor, det vill säga stora föremål som stora kartonger, uttjänta möbler eller el-sopor kontaktas fastighetsskötaren, som lämnar anvisningar. Glas- och engångsflaskor kastas i av kommunen uppställda ‘glas-igloos’, som finns på Rörstrandsgatan (vid Pingstkyrkan) och på Igeldammsgatan. Tidningar packas i papperskassar eller buntas ordentligt med snören.

Dåligt emballerade sopor påverkar arbetsmiljönnegativt för fastighetsskötare och renhållningsarbetare. Det är absolut förbjudet att lämna emballage, sopor etc. i offentliga utrymmen i källare och på vindar.

Välkommen att kontakta oss!

Du når oss på telefon dagtid, eller via mejl.

E-post: isaak.hirsch@sihm.se

Direktör: 070-616 65 06

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på STIFTELSEN ISAAK HIRSCH MINNE, orgnr. 802001-4380 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.